Què és la
dislèxia?
La dislèxia és un
trastorn que ocasiona dificultats per llegir i escriure en persones amb una
història d’escolaritat regular, amb un coeficient intel·lectual normal i sense
danys neurològics que causin aquestes dificultats.
Hi ha
estadístiques que apunten que la dislèxia afecta en algun grau a entre un 10% i
un 14% de la població infantil i adulta.
Quines
conseqüències escolars pot tenir la dislèxia?
En el sistema
escolar, la lectura és la via principal d’accés als coneixements.
Llegir no és una
tasca fàcil. Cal reconèixer les paraules escrites i relacionar-les amb el seu
significat. El lector inexpert dedica bona part dels seus esforços a la primera
part: reconèixer les paraules. Ho fa lletra a lletra, so a so. Li queden pocs
recursos, doncs, per comprendre adequadament textos llargs o complexos. Amb la
pràctica, el lector acaba reconeixent les paraules conegudes a simple cop
d’ull. Guanya velocitat i dedica la majoria dels seus recursos a comprendre el
significat del text.
Els nens amb dislèxia
tenen dificultats per a reconèixer les lletres i, per tant, paraules, i els
costa guanyar precisió i velocitat en la lectura. Això afecta la comprensió del
text. I si falla la comprensió del text el lector perd una eina important
d’aprenentatge autònom.
És fàcil
comprendre que a causa d’aquestes dificultats, a molts nens amb dislèxia no els
agradi llegir. La falta de motivació fa que llegeixin menys i com menys
llegeixen menys progressen com a lectors. Entrem en un cercle viciós difícil de
trencar.
Quines solucions
hi ha?
El diagnòstic
precoç resulta cabdal. Especialment en els casos de dislèxia poc severa hi ha
tractaments força efectius en els estadis primerencs d’aprenentatge de la
lectura.
El problema és
que no sempre resulta fàcil diagnosticar la dislèxia ja que els errors que cometen
els nens amb dislèxia són habituals entre els lectors principiants, tinguin o
no algun tipus de trastorn. Inversions, efecte mirall, substitucions i
aproximacions són alguns d’aquests tipus d’error que persistiran o
desapareixeran amb l’evolució del lector segons sigui o no dislèxic.
Un grup de la
Twente Universiteit, a Holanda, ha dissenyat la tipografia dyslexie que maximitza les diferències entre les lletres i redueix
la possibilitat de confondre-les. Tot i que encara estan estudiant la magnitut
i l’abast de l’efecte d’usar aquesta tipografia, els primers resultats indiquen
que els nens amb dislèxia cometen menys errades quan llegeixen textos escrits
amb aquest tipus de font.
Des de VOXPRIMA
col·laborem amb aquest grup i editem els nostres contes en aquesta tipografia.
Això converteix els nostres llibres en una eina nova per treballar la lectura
amb nens que presenten dificultats per a identificar les lletres amb precisió.
Per més informació escriu-nos a info@voxprima.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario